A tervezett módosítás egy többdimenziós folyamat elindítója, amely a modern élelmiszer-biztonsági elvárások középpontjában áll. A hatékony megvalósítás több terület együttes fejlesztését és koordinálását igényli.
Termékadatok és transzparencia
Egy élelmiszer-allergiával élő ember számára a címke nem csupán információ, hanem egyfajta élelmiszer-biztonsági igazolás is. A megbízható termékcímke három alapvető elvre épül:
- Pontosság, vagyis minden összetevő és lehetséges allergénforrás pontosan és hibátlanul szerepel rajta.
- Átláthatóság, azaz az információ jól olvasható, könnyen megtalálható és érthető.
- Megbízhatóság, vagyis a címkén olvasottak teljes mértékben megfelelnek a termék valódi összetételének.
Az élelmiszer-allergiák elterjedtsége miatt egyre szigorúbbak a címkézési előírások. A tervezett változás további összetevőket sorolhat fel a kötelezően jelölendő allergének listáján, ami többek között azt jelenti a gyakorlatban, hogy:
- számtalan termék címkéjét kell felülvizsgálni,
- az összetevőlistákat módosítani kell,
- az allergénlistákat is módosítani kell,
- a gyártási folyamatokat elemezni kell a keresztkontamináció veszélye szempontjából,
- a beszállítói láncot újra kell értékelni.
Ezek a változások nem kevés adminisztratív terhet és költségeket jelenthetnek a vállalkozások számára, különösen azoknak, akik nem rendelkeznek megfelelő erőforrásokkal vagy szakértői háttérrel. Az új szabályozás nem csupán egy adminisztratív lépés. Képzeljük el, ha például a hajdina bekerül a kötelezően jelölendő allergének listájára, akkor egy élelmiszergyártónak a gyártási folyamatokon felül:
- az összes termék receptúráját és címkéjét felül kell vizsgálnia,
- az összetevő-nyilvántartást és a beszállítói adatgyűjtést módosítani kell,
- a minőségbiztosítási protokollokat frissíteni kell a változások rögzítéséhez.
Ha ezeket a feladatokat manuálisan kell végrehajtani, az jelentősen megnöveli a költségeket és az időveszteséget is.
A megoldást a digitalizáció jelenti
A helyzet kezelésének kulcsa a digitalizáció, a folyamatok automatizálása és integrációja, amelyben pl. a QSTS szolgáltathatja a termékbeépülés- és nyomonkövetés, valamint minőségbiztosítás alapját. Ez a szoftver a legmodernebb informatikai támogatást biztosítja a teljes élelmiszeripari lánc mentén, valamint lehetővé teszi a teljeskörű termékazonosítást és visszakereshetőséget digitális eszközök segítségével. A QSTS nemcsak a gyártási folyamatokat követi nyomon, hanem az egész ellátási láncot, a termőföldtől az asztalig, akár többszörös feldolgozási fázisok és beépülési láncok esetében is. Vagyis lehetővé teszi, hogy a gyártók maximális részletességgel kövessék nyomon termékeik tulajdonságait és minőségi jellemzőit, így pontosan meg tudják mondani, hogy melyik beszállítótól származó melyik nyersanyagból került az adott végtermékbe. Ha egy új allergén kerül a kötelezően jelölendő allergének listájára, a gyártó másodpercek alatt lekövetheti, mely termékeiben fordulhat elő. Mindezeken felül, a QSTS segítségével azonosítani és dokumentálni lehet a keresztkontamináció kockázatát. Ez lehet például egy olyan gyártósor, ahol az adott allergént tartalmazó és nem tartalmazó élelmiszert is gyártanak.
A QSTS kiemelten fontos szerepet játszik az élelmiszer-biztonság terén, amely ma már nemcsak szabályozási követelmény, hanem a fogyasztói bizalom alapja is. A QSTS segíti a kockázatcsökkentést, optimalizálja a gyártást és biztosítja a nyomonkövethetőséget, de a valódi versenyelőnyt a márkák számára a fogyasztói bizalom teremti meg. A Product Broker ezt a bizalmat építi, azáltal, hogy a QSTS rendszerben lévő adatokat átalakítja értékes információvá a vásárlók számára – és ezzel növeli a márkahűséget és az értékesítési potenciált. Amikor a fogyasztó a polcról leveszi a terméket, nem látja a háttérben zajló folyamatokat, de a Product Broker láthatóvá teszi ezt az utat, sőt még többet is biztosít ennél.
A Product Broker egy olyan QR kód alapú megoldás, amely lehetővé teszi, hogy a vevők telefonjukon részletes információkat kapjanak egy termék összetételéről, allergénjeiről, arról, hogy az adott termék vega, vegán esetleg bio, de akár arról is, hogy milyen további felhasználási módokat vagy recepteket javaslunk. Mindezt úgy, hogy az adatpublikálás a vevő telefonján érvényes nyelvbeállításhoz igazodva történik, tehát az idegennyelvű érdeklődők a saját nyelvükön kapják az információkat. Ha a vásárlók regisztrálnak a rendszerbe, és megadják, hogy milyen összetevőkre érzékenyek, melyeket szeretnének kerülni, akkor a rendszer a QR kód szkennelésekor azonnal riasztást küld, ha az általuk beolvasott termék tartalmazza a megadott összetevőt – vagyis nem csak a kötelezően jelölendő allergének esetében működik. Ez a vásárlók számára hatalmas segítség lehet, főleg, ha nem csak egyetlen allergént, vagy összetevőt kell megtalálniuk a gyakran túlzsúfolt, aprós betűs, alig olvasható és átláthatatlan nyomtatott címkéken. Egy másik szintén nagyon fontos funkció, hogy a vásárlók a visszahívott termékek esetén is kaphatnak riasztást. Nézzünk meg egy konkrét példát: veszünk egy csomag kölesgolyót, majd másnap olvasunk egy cikket az újságban, hogy kölesgolyót hívtak vissza jelöletlen földimogyoróallergén miatt. Ha beolvassuk a csomagoláson lévő QR-kódot, és a terméket visszahívták, erről riasztást kapunk, ha a termék nem érintett, akkor bátran elfogyaszthatjuk.
A szabályozási változások nem izolált adminisztratív feladatok, hanem olyan kihívások, amelyek az egész vállalat működését érintik. A Product Broker biztosítja a fogyasztókkal történő kommunikációt, míg a QSTS igazolja, hogy a gyakorlatban is mindent megtesznek annak érdekében, hogy ez az információ pontos és hiteles legyen. Ez a digitális megoldás nemcsak a gyártók életét könnyíti meg, hanem mindannyiunk biztonságát és tudatosságát is növeli. Hiszen amikor bízhatunk abban, amit a címkén olvasunk, nyugodtabban és magabiztosabban vásárolhatunk.