Kihívásokkal teli piac: miért nehéz fenntarthatóan termeszteni az édesburgonyát Magyarországon?

Bár az édesburgonya népszerűsége és a kereslet iránta folyamatosan nő Magyarországon, a hazai kínálat nem képes teljes mértékben kielégíteni az igényeket. Ennek eredményeként az üzletek polcain főként import édesburgonyával találkozhatunk. Márkus Dávid, a Hékás nevű termelő vállalkozás alapítója, az Agrárszektornak adott interjújában elmondta, hogy a magyar batátatermelők számos nehézséggel szembesülnek, amelyek hátráltatják a fenntartható termelést.

Az édesburgonya termesztése hazánkban több kihívással jár, mint elsőre tűnhet. Bár az édesburgonya ellenálló növény, nem igényel túl sok vizet, azonban az aszály komoly hatással van a termés minőségére. Márkus kiemelte, hogy az öntözés sem jelent minden esetben megoldást, hiszen az elérhető vízmennyiség gyakran nem elegendő a teljes terület lefedésére, és a légköri aszály is nehezíti a termelést.

Bár a mezőgazdaságban számos támogatási program áll rendelkezésre, nem minden termelő részesül ezekből. Márkus Dávid szerint a hazai piacon a külföldi árak is befolyásoló tényezők, amelyek megnehezítik a gazdák helyzetét. A fiatal termelő, feleségével együtt, mégis eltökélt abban, hogy a Hékás vállalkozáson keresztül új színt vigyenek a magyar piacra, és népszerűsítsék az édesburgonyát, annak ellenére, hogy sokan próbálkoztak már, de nem mindenkinek sikerült belevágnia a sikeres termelésbe.

Forrás: Trade Magazin