Kávé a körforgásos szemlélet jegyében

Vezető kávéipari vállalatként a Nespresso számos lépést tett annak érdekében, hogy működését a teljes értéklánca mentén fenntarthatóbbá alakítsa. 2014 és 2020 között összesen 585 millió svájci frankot fektettek a The Positive Cup elnevezésű fenntarthatósági stratégiába, melynek részleteiről a Közös Értékteremtés Összefoglalóban is beszámolnak. Ennek kiemelten fontos pillére az ökológiai szemléletű tervezés: a körforgás elvére és az innovációra összpontosítva úgy tervezik meg kapszuláikat, kiegészítőiket és kávégépeiket, hogy azokban és csomagolásukban egyre nagyobb legyen az újrahasznosított és újrahasznosítható anyagok aránya.
kávé
(Photo by Nathan Dumlao on Unsplash)

A Nespresso kapszulák alumíniumból készülnek, amely tökéletesen védi a kávét a levegőtől, a nedvességtől és a fénytől, így a kiváló minőségű pörkölt, őrölt kávé a lehető legfrissebb marad — egészen az elkészítés pillanatáig. Emellett az alumínium további fontos előnye, hogy korlátlan alkalommal újrahasznosítható; az alumínium a világ egyik legnagyobb mértékben újrahasznosított anyaga. Olyannyira, hogy a világon valaha előállított alumínium 75%-a ma is körforgásban van, és fellelhető például a mindennapokban használatban lévő alumíniumcsomagolások anyagában. Ráadásul, ha egy termék nem újonnan előállított, hanem újrahasznosított alumíniumból készül, az lényegesen kevesebb energia felhasználását jelenti a gyártási folyamat során. 2020-ban — a világon elsőként — bemutatták a 80 százalékban újrahasznosított alumíniumból készült kávékapszulákat, és céljuk, hogy hamarosan az összes otthoni fogyasztásra szánt Nespresso kávét (Original és Vertuo egyaránt) újrahasznosított alumínium felhasználásával készült kapszulákba csomagolják.

A magyar vásárlók 100%-a számára elérhető a kapszulák visszagyűjtése

A körforgásos szemlélet megerősítése érdekében a márka világméretű kapszula-gyűjtőrendszert épített ki, amely mára már 70 országban elérhető, és van, ahol az állami szelektív gyűjtőrendszer keretén belül is gyűjtik a kapszulákat. A Nespresso — vásárlóival és fogyasztóival együttműködve — folyamatosan tovább növeli a kapszulák visszagyűjtési és újrahasznosítási arányát, éppen ezért olyan kezdeményezésekbe invesztál, amelyek révén egyszerűbbé és könnyebbé válik az alumínium újrahasznosítása, a kávézacc pedig energiaforrásként vagy anyagában hasznosulva kerülhet vissza a körforgásba. A Nespresso Magyarországon 2012 óta gyűjti a használt kapszulákat Boutique-jaiban, 2017-től pedig vásárlóik a megrendeléseik kézbesítésekor a futárszolgálattal is visszaküldhetik használt kapszuláikat, illetve leadhatják őket az átvételi pontokon is. Hazánkban a vásárlók 100%-a számára elérhető valamilyen újrahasznosítási lehetőség. 2021 végén a Nespresso globális becsült újrahasznosítási aránya a visszagyűjtési rendszerekben 28% volt. Magyarországon a kapszulák újrahasznosítási aránya több mint 40%, és növekvő tendenciát mutat, de a vállalat célja, hogy ezt az arányt folyamatosan tovább növelje.

Az utolsó csepp kávé nem jelenti a felhasználás végét

Minden visszajuttatott Nespresso kapszulát újrahasznosítanak. A Magyarországon visszagyűjtött kapszulák a debreceni feldolgozópartnerhez kerülnek. Itt beérkezéskor a használt kapszulák súlyát lemérik, ezután egy helyre gyűjtik őket. A kapszulákat kiöntik a gyűjtőzacskókból, és a kézi válogatás következik, mely során eltávolítják az idegen anyagokat. Miután kiszárították a kapszulákat, azok egy speciális gépbe kerülnek, amely kisebb darabokra vágja a kapszulákat. Innen egy rázódobba érkeznek, amely szétválasztja az alumíniumot és a kávézaccot. Utóbbi tárolókba kerül, míg az alumíniumot összepréselik vagy zsákokba gyűjtik, és alumíniumkohóba szállítják, ahol beolvasztásra kerülnek. Az alumínium különböző használati tárgyak formájában születik újjá, a kávézaccot pedig komposztálás során hasznosítják. A Magyarországon visszagyűjtött kapszulákból származó kávézacc egy részéből speciális termőközeget fejlesztett a Nespresso, melyet a Pannonhalmi Főapátság levendulamezőinek talajjavítására használnak fel. A kezdeményezés teljes mértékben helyi: a kapszulák a hazai fogyasztóktól származnak, és mind a feldolgozásuk — az alumínium és a kávézacc szétválasztása —, mind a termőközeggyártás is Magyarországon történik. A kávézacc többi része Debrecen környékén, komposztálás során kerül újrafelhasználásra. Az egész folyamatról egy videó is elérhető.

Az újrahasznosítás azonban nem elég

Az újrahasznosítás fontos része tehát a körforgásos szemléletnek, azonban nem csupán ezt kell figyelembe venni, egy termék környezetre gyakorolt hatása nem csupán ebből áll.
A Quantis által készített életciklus-elemzés arra a következtetésre jutott, hogy egy csésze Nespresso kávénak hasonló karbonlábnyoma van, mint a csepegtetős, a kotyogós és a filterkávénak, valamint az is kiderült, hogy a Nespresso rendszer karbonlábnyoma 24%-kal kisebb, mint a szemeskávéval működő őrlős kávégépeké. Az egy csésze Nespresso kávéra számított környezeti hatás 41 százalékát a felhasználási szakasz teszi ki, ezt követi a zöldkávé-ellátás 32 százalékkal, és a csomagolás csupán a harmadik helyen áll a maga 13 százalékával. Annak érdekében, hogy a zöldkávé-ellátás környezetre gyakorolt hatásait is csökkentse, a Nespresso erőfeszítéseit erőteljesen a regeneratív mezőgazdaságra összpontosítja az újrahasznosítás, a környezettudatos termékfejlesztés és -tervezés, a megújuló energiaforrások használata, valamint a logisztika optimalizálása mellett.

A megoldás a termőföldek megóvásával kezdődik

A vállalat idén a kávé világnapja alkalmából mutatta be a The Empty Cup (Az Üres Csésze) elnevezésű kampányát, mellyel a globális kávétermelést veszélybe sodró klímaváltozás negatív hatásaira irányítják rá a figyelmet. A kampányhoz tartozó képeken George Clooney, a márka nagykövete egy üres kávéscsészét tart a kezében, ami szimbolizálja azt a kockázatot, amellyel napjainkban világszerte rengeteg kávétermelő szembesül, beleértve azt a több mint 140 000 farmert, akik szorosan együttműködnek a Nespresso-val. A klímaváltozás jelenleg a vadon termő kávéfajták 60 százalékát veszélyezteti, és 2050-re a kávétermesztésre használt földterületek 50 százaléka válhat művelésre alkalmatlanná. A jobb Arabica fajták különösen érzékenyek az erőteljes időjárási sokkhatásokra. A kiváló minőségű kávé megóvása és jövőjének biztosítása már 20 éve központi szerepet játszik a Nespresso stratégiájában. A 2003-ban az Esőerdő Szövetséggel közösen elindított Nespresso AAA Sustainable Quality™ Program célja, hogy fokozza a termés mennyiségét és minőségét, miközben védi a környezetet és javítja a termelők és közösségeik életminőségét. A kiváló minőségű kávé hosszú távú, fenntartható termesztése szempontjából kulcsfontosságú, hogy a gazdálkodó közösségek képesek legyenek megóvni ültetvényeiket az erőteljes időjárási hatásoktól, és ezzel együtt az éghajlatváltozást kiváltó okok ellen is küzdjenek. A Nespresso számára ennek eszköze a regeneratív (talajmegújító) mezőgazdaság, vagyis egy olyan szemlélet, amely nem csupán csökkenti a globális agrár- és élelmiszeripar kibocsátását, hanem ellenállóbbá is teszi a termőföldeket az éghajlatváltozás hatásaival szemben. Éppen ezért a vállalat globálisan is segíti a velük szorosan együttműködő farmereket a regeneratív módszerekre történő átállásra.

30 éve a fenntarthatóság útján

1986-os megalapítása óta a Nespresso folyamatosan arra törekszik, hogy pozitív hatással legyen a kávéiparra. A vállalat üzleti tevékenysége már 2017 óta karbonsemleges, 2020-ban pedig új célként tűzte ki, hogy ellátási lánca további részein és termékei életciklusában is visszaszorítja a szén-dioxid-kibocsátását. 2022-ben minden egyes csésze Nespresso kávé karbonsemleges lesz, melyet a The Carbon Trust tanúsítványa igazol. A Nespresso a 2009-es szinthez képest 24 százalékkal csökkentette az egy csésze kávéra jutó karbonlábnyomát, és számos partnerrel (például a Pur Projet szervezettel) 6 millió fát ültetett el a 2021-es év végéig. Erőfeszítéseinek fontos elismeréseként a Nespresso megszerezte az egyik legjelentősebb globális fenntarthatósági elismerésnek számító B Corp™ tanúsítványt. A B Corp egy olyan globális, vállalatokat tömörítő közösség, amelynek tagjai tekintettel vannak munkavállalóikra, beszállítóikra, fogyasztóikra, a közösségre és a környezetre, amelyben működnek. A B Corp vállalatok változást képviselnek, és üzleti tevékenységeik során szem előtt tartják, hogy termékeiken, gyakorlataikon és nyereségükön keresztül minden érintett javát szolgálják.

Forrás: Trade magazin