EFSA: „Őrizd meg a növények egészségét, és védd az életet”

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA), az Európai Bizottság (EB) és partnereik az Európai Unió (EU) tagállamaiban elindítják a #PlantHealth4Life kampányt. A kampány célja, hogy a növényegészségügyre, és annak mindennapi életünkkel való kapcsolatára hívja fel a figyelmet. A növények egészségéért össztársadalmi szinten is sokat tehetünk, mely munkában a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) munkájának is nagy szerepe van.
A növények jelentik a földi élet gerincét: biztosítják számunkra a levegőt, amit belélegzünk és a táplálékot, amit megeszünk. Napjainkban a növényekre hatalmas nyomás nehezedik az éghajlatváltozás és az olyan emberi tevékenységek miatt, mint a kereskedelem és az utazás. A növényi kártevők jelentős gazdasági és környezeti veszteségeket okozhatnak. Például a Xylella fastidiosa károsító olajfák millióit pusztította el az olaszországi Puglia régióban, és egész Dél-Európában. Magyarországon szerencsére ilyen veszélyes növényi károsító még nem fordul elő, a szőlő aranyszínű sárgaságát okozó betegség azonban megkeseríti a magyar szőlőtermesztők életét.
„A növények egészsége alapvető fontosságú jólétünk és környezetünk szempontjából. Az EFSA, az EK és a tagállamok együtt dolgoznak azért, hogy megóvják az EU-t a növényi kártevőktől és betegségektől. A #PlantHealth4Life kampány közös kezdeményezés, amely felhívja a lakosság figyelmét a növényegészségügyi kockázatokra. Unió-szerte az emberek bevonásával arra törekszünk, hogy kollektív felelősség alakuljon ki a növények egészségének megőrzéséért”
EFSA #PlantHealth4Life kampány plakát
Indul a kampány
– mondta az EFSA ügyvezető igazgatója, Bernhard Url.
„Mivel a One-Health program kiemelt helyet foglal el az Európai Bizottság napirendjén, az EU-ba érkező növényi kártevők és betegségek elleni védelem mindannyiunk számára prioritás. A legkisebb lépéseknek lehet a legnagyobb hatása. Ez azzal kezdődik, hogy felvértezzük magunkat a megfelelő információkkal, és megbizonyosodunk arról, hogy mindenki megérti e harc lényegét, illetve jelentős mértékben hozzájárul az EU vezető szerepéhez a biológiai sokféleségünk védelme terén”
– közölte Claire Bury, az Egészségügyi és Élelmiszerbiztonsági Főigazgatóság (DG SANTE) élelmiszer-fenntarthatóságért felelős főigazgató-helyettese.
Magyarországon a Nébih egyik alapfeladata a növényegészségügyi hatósági- és monitoring-rendszer működtetése. Kiemelt fontosságú, hogy károsítóktól mentes és kiváló minőségű szaporítóanyagok legyenek elérhetőek mind a gazdálkodók, mind a lakosság számára. – hangsúlyozta Szűcs Csaba a Nébih növényvédelmi és borászati igazgatója.

Intézkedéseink kulcsfontosságúak – vegyen részt bennük!

„Őrizd meg a növények egészségét, védd az életet” – ez a kampány üzenete, és ebben mindannyiunkra nagy szükség van! A témában érdeklődőknek érdemes felkeresniük a #PlantHealth4Life webhelyet, ahol megismerhetik, hogyan óvhatják meg a növények egészségét. Most néhány tippet olvashatnak a teljesség igénye nélkül:

  • Az Unión kívülre utazik? Ha beleszeret egy egzotikus növénybe, fényképezze le, viszont a magokat ne vigye haza. Ellenkező esetben új, a poggyászában utazó kártevőket terjeszthet el.
  • A kártevők és betegségek a megvásárolt növényekkel is bejuthatnak, ha azokat nem megfelelően ellenőrizték, és tanúsították. Amikor az EU-n kívülről, online felületen vásárol növényeket, győződjön meg róla, hogy azok megfelelő növényegészségügyi bizonyítvánnyal rendelkeznek.
  • Beszéljen gyermekeivel a növények fontosságáról, hogy utat mutasson a növényegészségügyi nagykövetek fiatalabb nemzedékének.

A kampányt mindenki támogathatja a #PlantHealth4Life webhelyen (az összes uniós nyelven elérhető) sajtóanyagok, videók és közösségi média-bejegyzések megosztásával. Együtt egészségesebb jövőt biztosíthatunk magunknak, közösségeinknek és a környezetünknek!

Tudnivalók a kampányról

A #PlantHealth4Life többéves kampány, amelyet az Európai Bizottság kérésére hívtak életre, és EU-szerte a növényegészségügyhöz kapcsolódó megközelítések, valamint viselkedések mélyreható elemzésén alapul. A kampány az idei évben 12 országot céloz meg: Belgiumot, Ciprust, Csehországot, Észtországot, Finnországot, Görögországot, Magyarországot, Lettországot, Litvániát, Montenegrót, Észak-Macedóniát és Szlovéniát. Ezenfelül 3D-s videóinstallációk nyújtanak magával ragadó élményt az EU-n kívüli utazások három legforgalmasabb csomópontjában: Amszterdamban, Madridban és Milánóban

Az EFSA feladata és missziója

A visszahívás részeként elengedhetetlen az ügyfelekkel és a fogyasztókkal való kommunikáció. E kommunikáció során gyakran elkövetett hiba, hogy erős szavakat használnak, esetleg hárítják saját felelősségüket, és más vállalatokat, partnereket tesznek meg bűnbaknak. Ez a viselkedés az érintett vállalatokat és a fogyasztókat jogi lépésekre késztethetik.

A kommunikáció során a gyártónak a tényekhez kell ragaszkodni az érintett termékek és a szóban forgó kérdések tekintetében. Ha a kiváltó okok nem teljesen egyértelműek, akkor érdemes csak azt közölni, hogy azok kivizsgálása még folyamatban van. Az ügyfelektől és fogyasztóktól való bocsánatkéréskor általános nyelvezetet érdemes használni.

Forrás: TradeMagazin