A közétkeztetés összetett, többszereplős szolgáltatás. Magyarországon napjainkban 3000-3500 főzőkonyhán és 6500 tálalókonyhán naponta másfél-kétmillió, többségében gyermek, beteg vagy idős ember étkezik. A felszolgált ételekkel kapcsolatban az utóbbi időben egyre több a minőségi kifogás, amik gyakran jogosak. A minőségromlás – a szolgáltatók közötti árverseny és a gyenge megrendelői fizetőképesség mellett – sokszor ismerethiányra, vagy figyelmetlenségre vezethető vissza. Ezen problémák csökkentése és az étkeztetés élelmiszerbiztonsági színvonalának javítása érdekében indította el minőségvezérelt közétkeztetés programját a Nébih.
A program
Tájékoztató a Minőségvezérelt Közétkeztetés Program minősítő rendszerről.
A Nébih 2015. októberben teszt-üzemben megkezdte a közétkeztetési főzőkonyhák, majd 2016. szeptembertől a tálaló- és melegítőkonyhák élelmiszerbiztonsági és élelmiszerminőségi szempontok szerinti minősítését.
2017. június 16-án az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (Éltv.) módosításának hatályba lépésével a tesztüzem befejeződött.
Az Éltv. 23. § (5) bekezdése szerint közétkeztetés kizárólag olyan létesítményből végezhető, amelyet az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv az élelmiszer-higiéniai, élelmiszer-biztonsági és élelmiszer-minőségi szempontok értékelése alapján minősített, vagy amelynek minősítésére irányuló eljárás folyamatban van.
Az Éltv. 23. § (6) bekezdése alapján a Nébih a minősítést a közétkeztetést nem végző vendéglátó-ipari létesítményekben is lefolytatja az érintettek erre irányuló kérelme esetén.
Ennek megfelelően a minősítések már „élesben” zajlanak.
A teszt-üzemben elvégzett auditok eredménye már megtörtént minősítésnek számít. A minősítés – változatlan tevékenység-, üzemeltető-, és ellátotti kör mellett – 2 éves időtartamra, illetve visszavonásig érvényes. Az ez idő alatt bekövetkező változás esetén új minősítést kell a Nébih-nél kezdeményezni.
A minősítés helyszíni szemlékre épül, amit szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkező, erre a feladatra képzett, titoktartási és összeférhetetlenségi nyilatkozatot tett, egészségügyi szempontból alkalmas auditorok végeznek, a Nébih Vendéglátás és Étkeztetés Felügyeleti Osztályának szakmai irányításával és szakmai kontrolljával. A szemlék előre nem egyeztetett, váratlan időpontban zajlanak. Így történik ez azokban az esetekben is, amikor a minősítést a közétkeztetési szolgáltatást nyújtó létesítmény kezdeményezi, amely a kérelem beérkezésétől számított 6 hónapon belül bármikor megtörténhet.
A szemlén, melynek nincs közvetlen hatósági jogkövetkezménye, vizsgáljuk a termékeket (élelmiszer, étel), a tevékenységet, a létesítményt, a minőséget és az élelmiszerbiztonságot garantáló dokumentumokat, a folyamatok és az önellenőrzés rendszerét, megbízhatóságát, jogszabályoknak való megfelelését.
A minősítés egységes és átlátható rendszert alkot. Az alapját képező csekklisták (főzőkonyha, tálalókonyha) nyilvánosak, honlapunkról bárki letöltheti és önellenőrzési feladatainak teljesítéséhez felhasználhatja. Az átláthatósághoz hozzátartozik az is, hogy az eredményeket a fogyasztók is megismerhetik. Az értékelés, azaz a minősítés, az iskolában már jól ismert módszerrel, 1-5-ig terjedő „osztályozással” zajlik, a csekklistáról megszerezhető pontok %-os arányában.
90 – 100% jeles (5)
80 – 89% jó (4)
70 – 79% közepes (3)
60 – 69% elégséges (2)
60% alatt elégtelen (1)
(Az elérhető összpontszám minden esetben más, attól függően, hogy milyen tevékenységeket végez az adott létesítmény)
Az Éltv. 35.§ (6) bekezdése a minősítés közzétételéről az alábbiak szerint rendelkezik: „A minősítéssel megbízott élelmiszerlánc-felügyeleti szerv honlapján közzéteszi a létesítmények élelmiszer-higiéniai, élelmiszer-biztonsági és élelmiszer-minőségi szempontok szerinti minősítésének eredményét.”
A minősített létesítmények listája a lentebb található kereshető adatbázisokban érhető el.
A minősítés legfontosabb célja, hogy fejlesztő, és javításra ösztönző legyen. Éppen ezért a minősítés végleges eredményét közlő levélben a feltárt problémák alapján egyénre szabott szakmai javaslatokat adunk a konyha üzemeltetőjének a javításokra. Tapasztalataink szerint ennek alkalmazása a következő minősítéskor jobb teljesítményt eredményez.
Minden, az éles minősítésen már átesett létesítményt szerepeltetjük honlapunkon. A jeles és jó minősítések eredményét (80% fölött) folyamatosan nyilvánosságra hozzuk.
Mivel a rendszer célja a fejlesztésre történő ösztönzés, így 80% alatti eredmény esetén a „fejlesztés alatt, jobb minősítésre pályázik” szöveget szerepeltetjük a weboldalon. A 80% alatti teljesítmény esetében intézkedési tervet kérünk az üzemeltetőtől a hibajavításokról és fejlesztésekről.
Amennyiben az üzemeltető az intézkedési tervet a megadott határidőre nem küldik meg, a honlapunkon közzétett „fejlesztés alatt, jobb minősítésre pályázik” szöveg helyett a minősítés eredményét tesszük közzé.
Eddigi tapasztalataink alapján megállapítható, hogy megfelelő munkaszervezéssel, odafigyeléssel, az ismeretek felfrissítésével a hibák többsége javítható. Az ilyen hibák aránya jóval meghaladja a csak beruházással, fejlesztéssel javíthatókat.
Forrás: nébih.hu