A kötelező visszaváltási rendszer (DRS, Deposit Refund System) az ezt már korábban bevezető európai országok tapasztalatai alapján Magyarországon is rövid idő alatt jelentős változást hozhat a fogyasztói szokásokban. A csatlakozási kötelezettséggel nem rendelkező kisebb boltoknak is megéri majd csatlakozniuk a rendszerhez. A pénzbeli visszatérítés ugyanis várhatóan sok vásárlót sarkall majd arra, hogy az élelmiszerboltban adja le az egyszer használatos (egyutas) italospalackokat és -dobozokat.
Az 50 forintos visszaváltási díj eredményesen motiválja a vásárlókat, hogy visszavigyék ezeket a csomagolásokat – ez az egyik leghatékonyabb, értékes újrahasznosítható alapanyagot biztosító eszköz a körforgásos gazdaság kiépítéséhez. A kisebb boltok számára nem elhanyagolható szempont, hogy a nemzetközi példák alapján a vevők jelentős része az alapján választja meg a vásárlás helyét, hogy az adott boltban mennyire jól kiépített a visszaváltási rendszer. A visszaváltási pont, azaz REpont üzemeltetése mellett szóló érv a kisebb boltok, italkereskedések, benzinkutak vagy dohányboltok számára is, hogy a tapasztalatok szerint a vásárlók főként a visszaváltás helyén költik el a visszatérített összeget. A rendszert irányító MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. ráadásul palackonként meghatározott kezelési díjat is fizet majd a visszaváltási pont működtetéséért.
A visszaváltási pont üzemeltetése ezzel javíthatja az élelmiszerboltok üzleti eredményességét. A kötelező visszaváltási rendszerbe való bekapcsolódást követően többet költhetnek a vásárlók, nőhet a boltok forgalma, ami versenyelőnyt jelenthet a hezitáló vetélytársakkal szemben. A vásárlók többnyire ugyanott váltják vissza az italcsomagolásokat, ennek fontos feltétele azonban, hogy maga a visszaváltási folyamat egyszerű, zökkenőmentes és kényelmes legyen.
A vevői elvárásoknak a nagyobb üzletek a MOHU-tól igényelhető korszerű, egyszerűen kezelhető visszaváltó automatákkal (RVM) tudnak megfelelni. Az önkéntesen jelentkező kisebb boltok pedig választhatnak a két lehetőség között: gépi úton vagy manuális visszaváltási pontként, mobilalkalmazás támogatásával is csatlakozhatnak a rendszerhez. Manuális visszaváltás esetén a MOHU biztosítja a begyűjtött hulladékok elszállítását, megtérítve az üzlet számára a fogyasztóknak kifizetett visszaváltási díjat. A MOHU a legalább 100 négyzetméteres eladóterű üzleteknek is javasolja, a 200–400 négyzetmétereseknek pedig ajánlja az automaták telepítését. A berendezések tisztítása, karbantartása és ürítése – kezelési díj fejében – az üzletek feladata, a karbantartást és a szervizt pedig a gépek gyártói végzik. A leadott hulladékot a MOHU logisztikai partnerei szállítják el.
A kötelező visszaváltási rendszer által Magyarországon elméletileg begyűjthető hulladékmennyiség összesen 3,2 milliárd darab, mintegy 158 ezer tonna italoscsomagolást foglal magába: 49 ezer tonna PET-, 18 ezer tonna fém- és 98 ezer tonna üvegpalack formájában. Jól működő DRS-rendszerrel, 90%-os visszagyűjtési arány mellett mintegy 142 ezer tonna egyszer használatos italos palack kerülhet vissza alapanyagként a gazdaságba.
A REpontok csak a 2024. január 1. után – a palackozóknak biztosított féléves türelmi időszakra figyelemmel nem később, mint 2024. július 30-ig – forgalomba hozott, visszaváltási jelöléssel ellátott palackokat és dobozokat veszik majd vissza. A régebbi italos egyutas italcsomagolások akkor sem visszaválthatók, ha ezt leszámítva látszólag ugyanolyan hulladékokról van szó – ezek helye továbbra is a szelektív hulladékgyűjtőben van. A többutas palackok visszaváltása az eddig megszokott módon történhet.
Az érdeklődők a MOHU honlapján ismertetett tudnivalók figyelembevételével a MOHU Partner Portálon regisztrálhatnak.
Forrás: Trade Magazin