2025-ben újra találkoztak az élelmiszeripar szereplői a REL EXPO-n

A Product Broker kiállítóként részt vett a 2025-ös REL EXPO-n, támogatva az élelmiszeripar digitalizációját és a fogyasztói bizalom erősítését.
rel expo
REL Expo Facebook oldala

Jakabszálláson került megrendezésre a IV. REL EXPO és Konferencia, ahol az ország kistermelői, a termelőket támogató szervezetek, a rövid élelmiszer-ellátási lánc szereplői, a REL szervezők, segítő hatóságok és a fogyasztók találkoztak. A rendezvény célja az volt, hogy elősegítse a szakmai párbeszédet, a tapasztalatcserét és az innovációk bemutatását az élelmiszeriparban.

A résztvevők szakmai előadásokon ismerték meg az aktuális élelmiszeripari trendeket, betekintést nyertek a hazai és nemzetközi piachelyzetbe, valamint a várható támogatási lehetőségekbe és a szabályozási aktualitásokba.

A REL szereplők – termelők, piacszervezők, vidékfejlesztők, kosárközösségek, beszállítók, szaktanácsadók, helyi terméket használó éttermek és kereskedők, önkormányzatok, LEADER-szervezetek, tanácsadók és kertészkedők – számára üzleti találkozókra és szakmai konzultációkra is lehetőség nyílt, szakkiállítás és fórum formájában.

Az esemény helyszínén a résztvevők helyi termékek és innovatív eszközök bemutatásával és értékesítésével is találkoztak, így a REL EXPO nemcsak a tudásmegosztás, hanem a gyakorlati üzleti kapcsolatok építésének is jelentős platformja volt.

A SeaCon Europe képviseletében Haraszti Mária termékmenedzser vett részt kiállítóként a rendezvényen, bemutatva a Product Broker-t, mint digitális címkerendszert, amely lehetővé teszi, hogy a gyártók a termékekhez kapcsolódó információkat, történeteket és értékeket átláthatóan és hitelesen kommunikálják a fogyasztók felé. A rendszer segíti a gyártókat az élelmiszeripari digitalizáció területén és támogatja a fogyasztói bizalom növelését a rövid élelmiszer-ellátási lánc szereplőinek körében.

rel expo1

„A REL EXPO nem csupán egy kiállítás, a rövid ellátási lánc, a helyi termelők és a fenntartható fogyasztás egyik legjelentősebb találkozóhelye Magyarországon. Számunkra különösen fontos volt részt venni, mert itt találkozhattunk személyesen is azokkal, akikre szolgáltatásunk épül: a kis- és őstermelőkkel, a helyi piacok szereplőivel, akik értéket teremtenek, de gyakran hiányzik a megfelelő eszköz ahhoz, hogy ezt az értéket láthatóvá, megoszthatóvá, versenyképessé tegyék.” – kezdte összefoglalóját a rendezvényről Haraszti Mária.

rel expo2

A rendezvény lehetőséget adott arra, hogy megismerjük a mindennapi kihívásaikat, illetve arra is, hogy bemutassuk, nem kell feltétlenül nagy költségvetés vagy IT-háttér ahhoz, hogy egy mézesüveg-, egy sajt- vagy egy zöldségkosár digitális történetet meséljen, ugyanis a digitális címke nem „nagyüzemi” megoldás. A kis méretű-, rugalmas-, akár egyszemélyes gazdálkodóknak is versenyelőnyt nyújthat a piaci standon, a webáruházban vagy a helyi boltban egyaránt.

 A REL EXPO-n azt mutattuk be, hogyan érdemes alkalmazniuk a Product Brokert a kisebb termelőknek. Az érdeklődők azt is kipróbálhatták, hogy milyen egyszerű létrehozni egy digitális címkét a gyakorlatban. Interaktív példákon keresztül nyújtottunk bepillantást abba, hogyan működhetne a digitális címke egy kistermelő mindennapjaiban anélkül, hogy technikai háttértudásra vagy nagy költségvetésre lenne szüksége.

 

Gyakorlati példákon keresztül szemléltettük a Product Brokert:

Egy mézesüvegen lévő interaktív- és szituációérzékeny QR-kód a beolvasást követően minden háttérinformációt elmond, elmondhat az adott termékről, jelen esetben egy mézről: hol készült, milyen fajta, allergénmentes-e stb. példáján szemléltettük, hogyan jelenne meg a vásárló telefonján:

rel expo3

A termelőnek elég egyszer felvinnie ezeket az információkat, utána már csak frissíteni kell, ha változik valami. Az adatok frissítése nagyjából 2 percet vesz igénybe telefonról és nincs új nyomtatás, nincs cédulaírás.

Egy napi friss zöldségkosáron pedig megmutattuk, hogyan lehetne egy közös QR-kóddal ellátni a standot úgy, hogy a vásárlók leolvassák és megtudják: A mai szállítmány ma reggel érkezett, tárolási tipp: 5 napig fogyasztható hűtve; receptötlet: így készítsd el a lekvárt 3 lépésben.

Egy borászati példán (pl. két azonos címkéjű, de más évjáratú bor) ismertettük, hogy miért fontos és hogyan lehet külön digitális címkét készíteni ugyanazon bor két eltérő évjáratához, hiszen például a 2022-es és 2023-as szüret teljesen más körülmények között zajlott, más volt a szezonban az időjárás, amelyik mind jelentős hatással voltak a minőségre.

rel expo4

A lényeg abban rejlik, hogy nem elvárásokat támasztottunk, hanem lehetőségeket mutattunk. Olyan lehetőségeket, amelyeket egy kispiaci termelő már másnap reggel el is kezdhetne használni, ha úgy dönt.

A legnagyobb megerősítés az volt, hogy a kistermelők nem bizalmatlanok az innovációval és a legújabb technológiai lehetőségekkel szemben, hanem olyan megoldást keresnek, ami egyszerű (nem kell tanfolyamot elvégezni a használatához), rugalmassá teszi őket (nem leköt, hanem felszabadít) és nem álcáz marketingeszközt, hanem segít elmondani a saját történetüket. Számos termelőtől megtudtuk, hogy szeretnék elmondani a termékeik történetét, egyediségét, különlegességét, de erre sajnos nagyon ritkán van alkalmuk. A Product Brokerrel lehetőségük van több- és személyesebb információ megosztására, emellett pedig „hangot” kaphatnak, ez által közvetlenül, őszintén tudnak a vásárlóikkal kommunikálni. – összegezte az esemény hasznosságát Haraszti Mária

rel expo5

Az idei REL EXPO tehát egyértelműen rávilágított arra, hogy az élelmiszeripar digitalizációja nem csupán technológiai kérdés, hanem a fogyasztói bizalom és a piaci versenyképesség kulcsa is. A Product Broker digitális címkerendszere pedig egy olyan innovatív eszközt kínál a gyártóknak, hogy ez által a termékeik értékeit és történeteit átláthatóan, hitelesen tudják kommunikálni a fogyasztóik felé.