
Az élelmiszerlánc meglehetősen bonyolult és összetett hálózatában fontos, hogy minden szereplő (vállalkozó-hatóság-vásárló) tisztában legyen saját felelősségi körével. Elengedhetetlen a megfelelő partnerségi viszony kialakítása, melynek legfontosabb eszköze az információ-megosztás, a kommunikáció. Azaz, ha bármelyik szereplő tudomására jut, hogy egy élelmiszerlánc-termék nem felel meg az élelmiszerbiztonsági előírásoknak, azt tudatja a lánc többi szereplőjével. Fontos hangsúlyozni, hogy az önellenőrzésből eredő termékvisszahívás teljesítése a felelős vállalkozói magatartás alapköve, és transzparenssé tétele a fogyasztói érdekeket maximálisan szem előtt tartó vállalkozás jellemzője, ami a vállalkozást pozitív irányba minősíti.
Mit tehet...?
Amennyiben az által behozott, előállított, feldolgozott, gyártott, forgalmazott termék nem felel meg az élelmiszerlánc-biztonsági követelményeknek meg kell tennie a szükséges intézkedéseket (forgalomból való kivonás, termékvisszahívás) és haladéktalanul tájékoztatnia kell az élelmiszerlánc-felügyeleti szervet, valamint termékvisszahívás esetén a vásárlókat. A visszahívási mechanizmusok életbe léptetéséhez a vállalkozóknak önellenőrzési, minőségbiztosítási, nyomon követési rendszereket kell működtetniük.
A vásárlói tudatosság egyik ismérve, hogy amennyiben kifogásolható termékkel találkozunk, azt jelezzük a vállalkozásnak (általában a vásárlás helyén), valamint bejelentjük az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóságnak. Ezzel hozzájárulhatunk ahhoz, hogy a vállalkozó megtehesse a szükséges intézkedéseket (termékvisszahívás, forgalomból történő kivonás) és a nem megfelelő termék kikerülhessen az élelmiszerláncból (megsemmisítés, más, nem élelmiszer/takarmány célú felhasználás).
A tudatos vásárló tisztában van azzal, hogy a vállalkozások által közzétett, önellenőrzésből eredő termékvisszahívások a vállalkozás pozitív megítélését segíti.
Segíti a vállalkozásokat a termékvisszahívásban (útmutató), megosztja a szükséges és hiteles információkat a nagyközönséggel. Amennyiben nem megfelelő a vállalkozói intézkedés, akkor a törvény erejével kikényszeríti azt.
Termékvisszahívások
Probléma jellege: nem jelölt mustár allergén
Probléma jellege: határérték feletti kadmium-tartalom
Probléma jellege: Escherichia coli baktérium lehetséges jelenléte
Probléma jellege: határérték feletti növényvédőszer-maradék
Probléma jellege: minőségmegőrzési időn belüli termék romlás
Probléma jellege: határérték feletti kadmium tartalom lehetséges jelenléte
Probléma jellege: nem jelölt szója allergén
Probléma jellege: mérgező növényi részek (burgonya bogyó termése) lehetséges jelenléte
Lassan jut el az információ a vásárlókhoz a visszahívott termékekről?
Van rá megoldásunk!
A visszahívott termékekről a vásárlók már a visszahívás pillanatában értesülhetnek!