Akkor beszélünk termékvisszahívásról, ha a kockázatot jelentő élelmiszer már eljutott a vásárlókhoz. A termékvisszahívásoknak két típusát különböztetjük meg: az önkéntes és a hivatali visszahívást.
A visszahívás oka sok minden lehet: hiányos vagy nem megfelelő címkézés, nem jelölt allergének, csomagolási hiba, hűtőlánc megszakadása, valamilyen szennyezettség, idegen testek, élelmiszerfertőzés.
Önkéntes termékvisszahívás
Az önkéntes termékvisszahívás akkor történik, ha a gyártó, forgalmazó, importőr úgy ítéli meg, hogy a termék minősége nem megfelelő, nem felel meg a vonatkozó előírásoknak. Ebben az esetben köteles megtenni a szükséges lépéseket.
Lehetősége van felülvizsgálni a forgalmazott termék mintáját, és ha úgy ítéli meg, hogy a termék nem felel meg az előírásoknak, intézkedik a visszahívásról vagy a forgalomból kivonásról, tájékoztatja a gyártót és beszállítót. Minden intézkedésről és azok eredményéről haladéktalanul értesíti a forgalmazókat és az illetékes hatóságokat.
Ebben az esetben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság támogató hatóságként van jelen, segítséget nyújt az önkéntes intézkedésekkel kapcsolatos kérdésekben és azok végrehajtásában. Az önellenőrzésből fakadó intézkedéseket a hatóság nem szankcionálja.
A tudatos vásárló tisztában van azzal, hogy gyártók és vállalkozások önellenőrzéséből eredő termékvisszahívások az adott vállalkozás pozitív megítélését segítik.
Hivatali termékvisszahívás
Hivatali termékvisszahívás esetén nem önellenőrzésből eredő intézkedésről beszélünk. Ez esetben a hatóság rendeli el a termék visszahívását, és a forgalmazónak kötelessége visszavenni és megtéríteni a termék vételárát.
Ebben az esetben a visszahívás hatósági intézkedés, melyről a piacfelügyeletről szóló törvény rendelkezik. Ennek értelmében, ha a hatóság megállapítja, hogy az adott termék nem felel meg a jogszabályban foglalt követelményeknek, joga van elrendelni a termék visszahívását vagy forgalomból kivonását.
Ezt hatósági döntéssel rendelik el, mely kötelező érvényű az értintett gyártók, forgalmazók számára.
Kapcsolódó cikk
Egyre többször hallunk a hírekben hatóság által elrendelt élelmiszer visszahívásokról. A leggyakoribb ok általában valamilyen minőségi probléma, amely általában a termék összetevőit vagy a gyártás körülményeit érinti.
Mi a teendő, ha visszahívott termék van nálunk?
1. lépés: Ne essen pánikba!
A legtöbb élelmiszer visszahívás nem kapcsolódik élelmiszerfertőzéshez, gyakoribb a minőségi probléma vagy valamilyen szennyeződés. A gyártók sok esetben elővigyázatosságból hívnak vissza termékeket.
2. lépés: Ne egye meg az ételt!
Bár sokszor elővigyázatosságból történik termékvisszahívás, jobb félni, mint megijedni alapon ne egye meg, ne adja oda másnak vagy házikedvencének.
3. lépés: Ne nyissa kis a csomagolást!
Álljon ellen a kísértésnek, hogy kibontsa és ellenőrizze az adott élelmiszert. Nem érzékelheti azokat a veszélyforrásokat, melyeket sok esetben csak laboratóriumi körülmények közt tudnak kimutatni. Ha már kinyitotta vagy megfogta a terméket, zárja légmentes csomagolásba, és ne felejtsen el alaposan kezet mosni.
4. lépés: Ellenőrizze termékvisszahívási értesítéseket
Termékvisszahívás esetén a gyártó, forgalmazó több platformon próbálja elérni a fogyasztókat: kiplakátolják az üzletekben, a weboldalukon és a közösségi média platformjaikon megosztják az erre vonatkozó információkat, sajtóközleményt adnak ki. A Nébih a saját weboldalán közzéteszi a visszahívott termékek listáját, és a visszahívás okát. Termékvisszahívás során a gyártó, forgalmazó nem csak figyelmeztet, hanem utasításokat is ad arra vonatkozóan, hogy mit kell tenni az adott termékkel.