Az uniós képviselők és szakértők rámutattak arra, hogy fokozottabban kell támogatni a képzettségi szint emelését és az átképzést, mert annak ellenére várnak nagy eredményeket, hogy jelenleg átlagosan az EU-ban a GDP 0,1%-át fordítják a felnőttképzésre.
Az Eurostat adatai szerint 2021-ben az EU-ban a 16-74 évesek 54%-a rendelkezett legalább alapvető általános digitális készségekkel, de ez a szám nagy eltéréseket mutat – a hollandiai és finnországi 79%-tól a romániai 28%-ig. Ráadásul ez az arány 26%-ra csökken, ha a fejlettebb digitális készségekkel rendelkezőket vizsgáljuk. Egy hatékony digitális oktatási ökoszisztéma előmozdítását és a digitális készségek folyamatos fejlesztését hangsúlyozzák. A szociális jogok európai pillére keretében az EU arra törekszik, hogy 2030-ra a felnőttek legalább 60%-a évente részt vegyen egy képzésben, mégis ez az arány 2021-ben 10,8% volt, a legmagasabb Svédországban, Finnországban és Hollandiában volt. Egy tanulmány szerint a képzések száma azok költségei, valamint a relevanciájuk és minőségük miatt alacsony sok országban.
Nagyobb támogatásra van szükség a továbbképzésre vagy átképzésre a vállalkozók számára, ugyanis sok embernek anyagilag és társadalmilag is nehéz időt szánni munkahelyük mellett. A Lifelong Learning Platform (LLLP) alelnöke szerint ez gyakran „a környezet kérdése, és hogy az mennyire kedvez a tanulásnak”. Rámutatott a gyermekgondozás, a fizetett képzési szabadság és a tanfolyamokat indító felnőttek pénzügyi ösztönzőinek kulcsszerepére is. Annak érdekében, hogy a digitális készségek fejlesztését a tagállamokban az oktatás és a képzés területén fellendítsék, az Európai Bizottság egy digitális oktatási és készségfejlesztési csomagot terjeszt elő. A csomag azonban csak ajánlásokat fog adni a tagállamoknak, mivel az EU korlátozott hatáskörrel rendelkezik az oktatás területén (Euractiv).
Forrás: Trade magazin