Tudatos vásárlóknak
A fogyasztók – és alapvetően az emberek – kíváncsiak. Az adott termékről a lehető legtöbbet szeretnék megtudni, természetesen azonnal. A mai felgyorsult világunkban szó szerint folyamatosan zúdul ránk az információ, tehát manapság alapvető igénynek számít, ha minél többet szeretnénk tudni, de azt is elvárjuk, hogy az információ átlátható, tagolt és legfőképpen hiteles legyen.
A legfrissebb felmérések azt mutatják, hogy a fogyasztóknak kevés az az információ, amelyet az élelmiszerek címkéjén találnak. Ezt támasztja alá a tavaly év végén a TÉT Platform Egyesülettel közösen végzett kutatásunk is, amelyben azt tapasztaltuk, hogy a háztartások 39%-a már örömmel látna egy QR kódot az élelmiszerek csomagolásán.
És biztosra vehetjük, hogy ez a szám a közeljövőben folyamatosan emelkedni fog, hiszen az a generáció válik fogyasztóvá, akik életének csecsemőkora óta szerves része az okostelefon, az internet, és a mindig és mindenhol elérhető információ.
Egy 2021-es, a Nielsen IQ által végzett felmérés szerint a milleniumi (1981-1996 között születettek) és Z (1996-2012 között születettek) generáció tagjai azok, akik a legtöbb időt és energiát fordítják arra, hogy kiválasszák azokat az élelmiszereket, amelyek megfelelnek az igényeiknek, és ezek az igények már nem csupán a termék árára korlátozódnak.
A legfontosabb szempont az adott élelmiszer minősége, tápanyagtartalma, de egyre többen figyelnek a termékben található allergénekre, megvizsgálják, hogy melyik diétának felel meg, hol termelték, gyártották azt. És már egyre jobban felértékelődnek a fenntarthatósági szempontok és az egyes vállalatok társadalmi felelősségvállalásának aspektusai is.
Könnyen beláthatjuk, hogy ennyi információ valóban nem fér rá a címkékre, amelyek sokszor már így is túlzsúfoltak, alig olvashatóak. A megoldás értelemszerűen nem az, hogy a címkét tovább zsúfoljuk, de nem is az, hogy beírom a termék nevét a keresőbe, hanem a kettő között. A címkén elhelyezhetünk egy QR kódot, amely az adott termékről szolgáltat további információkat – és nem a gyártóról, de még csak nem is az adott termékkategóriáról… A QR kódban rejlő információs és edukációs lehetőségeket az élelmiszeriparban is lehet hasznosítani, de ennek alapvető feltétele a digitalizáció!