Egy tavaly decemberi USA-beli tanulmány szerint a vásárlók 60%-a úgy véli, hogy a saját márkás termékek minőség, innováció, fenntarthatóság, megbízhatóság és az igényeknek való megfelelés tekintetében ugyanolyan jók, mint a nagy márkák.
Sőt! Az IRI szerint a vásárlók egynegyede a kereskedelmi márkákat „még jobbnak is” tartja a gyártói márkáknál, ami „jelentős elmozdulás” a korábbi időszakokhoz képest. Ugyanez látható az eladások alakulásában is. Olaszországban például a saját márkás értékesítés 2022-ben eddig soha nem látott magasságokba szárnyalt, és értéke – az előző évhez képest 9,4%-os növekedést követően – elérte a 12,8 milliárd eurót. A trend hasonlóan alakult Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Németországban és Hollandiában is. A kereskedelmi láncok pedig ennek megfelelően módosítják üzleti és marketingstratégiájukat. Ezt segítendő, az ESM nyolc olyan saját márkás trendet azonosított, amelyekre érdemes az előttünk álló évben odafigyelni1. Márkaszkepticizmus
2. Árazási stratégia
Az év elején a Walmart saját márkás termékeit a megszokott beszállítókénál olcsóbb alternatívaként kezdte népszerűsíteni, figyelmeztetve a nagy gyártókat arra, hogy nem bír több áremelést „benyelni”. Ha a világ legnagyobb kereskedelmi lánca ilyen lépésre szánja el magát, akkor biztosak lehetünk abban, hogy arra a piac többi része is felfigyel.
Ezt szem előtt tartva, a kereskedelmi vállalatoknak egyensúlyba kell hozniuk a kiváló minőséget a kompetitív árazással.
3. Piaci rés azonosítása
Ahol problémát látsz, találj megoldást – ez bár egyszerűnek tűnhet, sok kereskedő mégis elköveti azt a hibát, hogy olyan piacon vezet be termékeket, amely már telített.
A kielégítetlen szükséglet kielégítetlen keresletet teremt.
4. Az infláció elleni szövetséges
Korábbi gazdasági nehézségekkel terhelt időszakokban, így a 2008-as válság idején, a saját márkás értékesítés meredeken emelkedett.
A PLMA szerint a saját márkák penetrációjának két számjegyű ütemben történő bővülése az Egyesült Államokban 2022-ben főként annak volt betudható, hogy azokat az amerikai vásárlók az állandó infláció és már személyes pénzügyi nehézségeik közepette használható „biztos szövetségesnek” tekintették.
Érdekes módon, a vásárlók országszerte komoly elégedettségüknek adtak hangot egyes kategóriákban először vásárolt kereskedelmi márkákkal kapcsolatban jelezve, hogy akár a recessziót követően is vásárolni fogják őket.
5. Kedvező dinamika
Az infláció, a recessziós félelmek, az ellátásilánc-zavarok és a geopolitikai nyugtalanság ellenére a fogyasztók alkalmazkodásuk és okosabb vásárlásaik révén továbbra is minőségi élelmiszert és nem-élelmiszertermékeket tudtak vásárolni – jegyezte meg a PLMA nemrégiben.
„Ez egy olyan trend, amely hosszú távon a kereskedelmimárka-iparág előnyére válik” nyilatkozta Peggy Davies, a PLMA elnöke. „Okkal hihetjük, hogy ez a kedvező dinamika 2023-ban is folytatódni fog.”
6. Árháború
Egyes feltételezések szerint a jelenlegi magas inflációval jellemezhető időszak elmúltával a márkás FMCG-beszállítók jelentős árcsökkentési kampányokat indíthatnak, ami befolyással lehet a saját márkás teljesítményre is.
Az IRI szerint az inflációs szint normalizálódásával és a márkák piaci részesedés-visszaszerzési kísérleteivel egyre valószínűbb, hogy 2023-ban kialakul egy árháború.
7. Saját márkás árazás
Ananda Roy, az IRI stratégiai növekedéssel foglalkozó globális SVP-je szerint a saját márkás termékek jellemzően alacsonyabb árakat biztosítottak a vásárlóknak. Ezek az árak azonban nem fenntarthatóak, és az infláció miatt a saját márkák árai jelentősebben emelkedtek, mint a jól ismert márkáké.
„Ez mégsem vetette vissza a keresletet, élelmiszer-kategóriákban különösen a hűtött és friss, hűtést nem igénylő és fagyasztott szegmensekben, a nem élelmiszer-kategóriákban pedig a háztartási és testápolási szegmensekben” – nyilatkozta a szakember.
8. A minőség dönt
A saját márkás termékek piacának fejlődési ívét az fogja meghatározni, hogy e termékeket a vásárlók mennyire fogadják el – nemcsak arról van itt szó, hogy a kereskedelmi márkák nagyszerű ár-értéket kínálnak egy kihívásokkal teli gazdaságban, hanem arról is, hogy minőségük bizonyos esetekben felül is múlhatja a piacon lévő nagy márkákét.
A nehézségek a fogyasztókat az üzletek saját márkás részlegei felé terelik, ám a minőség fogja meghatározni, hogy ott maradnak-e vagy sem.