Növeli-e a visszaváltható csomagolás a fenntarthatóságra való törekvést?

Az elmúlt pár évben már nem telik el úgy nap, hogy ne hallanánk a fenntarthatóságról, ne találkoznánk újrahasznosításra ösztönző kampányokkal, vagy ne vezetnének be egy nemzetközi vagy országos szabályozást környezetvédelemi megfontolásból. A fokozatos klímaváltozás miatt olyan társadalmi, kulturális és gazdasági változások mennek végbe a mindennapokban, melyek folyamatosan formálják a fogyasztásunkat, akár tudatosan, akár nem. Az egyik ilyen új hazai szabályozás, mellyel a vásárlók már találkozhatnak, az üveges, műanyag palackos és fémdobozos termékek vásárlásakor felszámolt 50 forintos „betétdíj” és az ehhez kapcsolódóan bevezetett új visszaváltási rendszer.

Egy 520 fős reprezentatív kutatás keretein belül azt vizsgáltuk, hogy mennyire tartják magukat környezettudatosnak a magyarok, milyen fenntarthatósággal kapcsolatos szokásaik vannak a mindennapokban, és mit gondolnak az új visszaváltási rendszerről.

Az eredmények szerint a válaszadók 79%-át érdekli a környezetvédelem, és be is épített bizonyos dolgokat a mindennapi életébe. Ők fontosnak tartják a környezetvédelmet, tanulnak róla, és törekszenek rá, hogy egyre többet tegyenek érte a mindennapokban. A válaszadók 6%-a mondta, hogy elkötelezett környezetvédő, és aktívan változtat az életén, hogy minél környezettudatosabban éljen. A fennmaradó 15%-ot nem érdekli a fenntarthatóság vagy nem fér bele az életébe, hogy ezzel foglalkozzon – ők jellemzően inkább a nehezebb anyagi helyzetűek csoportjába tartoznak.

Környezettudatos fogyasztási szokások

A környezetvédelemhez kapcsolódóan 3 mindennapi fő fogyasztási, fenntarthatósági szokás emelkedett ki, melyet a válaszadók több mint fele végez. Közel 60% odafigyel, hogy ne kerüljön étel a szemétbe, ugyanekkora azok aránya, akik a felesleges üvegeket az üveggyűjtőbe dobják, illetve további 56% a veszélyes hulladékot is az erre kialakított hulladékgyűjtő pontokba viszi. Legkisebb arányban az étkezési szokások változtatása szerepel a környezettudatos magatartások között, ilyen a vegán és vegetáriánus étrend.

Az „élelmiszermentés” a 40–54 éves korosztály körében jellemző (majdnem 40%), valamint szintén ők viszik el legnagyobb arányban a veszélyes hulladékot külön gyűjtőbe. A korcsoportbontásokból az látszik, hogy a legaktívabb környezetvédő ez a középkorú korosztály; ezt megerősíti, hogy azok közül, akik elkötelezett környezetvédőnek tartják magukat, 48% ehhez a korcsoporthoz tartozik.

Otthoni fenntarthatóság

Az otthoni fenntarthatóság kategóriájában szintén 3 környezettudatos magatartás emelkedett ki, melyet a válaszadók több mint fele végez. Első helyen az árampazarlás elkerülése van (66%), második a szelektív hulladékgyűjtés (63%) és harmadik a felesleges vízhasználat kerülése (54%). Emellett a válaszadók 40%-a cserélte le régi eszközeit energiatakarékosra és cseréltetett nyílászárókat, korszerűsített fűtésrendszert otthonában. Jellemzően a 2 fős háztartások foglalkoznak a legtöbbet az otthoni fenntarthatósággal, így például a régi eszközeiket energiatakarékosra lecserélők, vízpazarlás kerülésének, szelektív hulladék gyűjtésnek aránya is körükben legmagasabb. A válaszadók közel egytizede használ otthonában megújuló energiaforrásokat, és 3% váltott elektromos, vagy hibrid autóra.

A korcsoportokat nézve az otthoni fenntarthatóság esetében is a 40–54 év közötti korosztály, valamint a 25–39 éves korosztály a legaktívabb. Lakóhely szerint a városi lakosság törekszik leginkább az otthoni fenntarthatóság javítására, a budapestiek valamivel kevésbé figyelnek erre. Az anyagi helyzet szempontjából a magas és rossz anyagi helyzetű csoportok foglalkoznak legkevésbé a fenntarthatósággal.

A visszaváltós rendszer tapasztalatai

Válaszadóinkat megkérdeztük arról is, hogyan vélekednek a legújabb üveg-, PET-palack-, fémdoboz-visszaváltó rendszerről. Az új szabályozási rendszert Magyarországon 2024. januárban vezették be, eszerint a termékek árához hozzáadásra kerül 50 forint visszaváltási díj, melyet az üres palackok, dobozok visszaváltásakor a vásárló visszakap, készpénz vagy levásárolható kupon formában. Bár januárban indult el a rendszer telepítése, a türelmi időszak végéhez közeledve júniustól találkozhatunk gyakrabban ilyen termékekkel a boltokban, júliustól pedig már minden legyártott terméken rajta van a visszaváltáshoz szükséges 50 forintos ikon.

A megkérdezettek 95%-a hallott már az új visszaváltási rendszerről, közel 70% találkozott is már ilyen termékekkel a boltokban. Mindössze 5% nem hallott még az új szabályozásról. A válaszadók több mint fele (55%) nagyon jó ötletnek tartja, és hisz abban, hogy kevesebb újrahasznosítható palack, doboz kerül majd a szemétbe. 14% szerint nem jó megoldás a szemét mennyiségének csökkentésére, elsősorban magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők „szkeptikusak”.

A válaszadók több mint fele biztosan visszaváltja majd a betétdíjas csomagolást (56%), egyharmaduk többségében visszaváltja, de szerintük az is előfordulhat, hogy a szelektívbe vagy a szemétbe kerülnek a dobozok. 14% nem akar a visszaváltással bajlódni, vagy inkább nem vásárol ilyen termékeket.

A palackok otthoni tárolása közel minden második válaszadónak problémát jelent (47%). 15%-nak kifejezetten nagy gondot okoz, további 33%-nak pedig, bár gondot jelent, de meg tudják oldani a tárolást. A válaszadók másik felének nem gond a tárolás, de közülük minden második személy nem örül ennek.

Ötből négy válaszadó (79%) azt tervezi, hogy összegyűjt otthon egy nagyobb adagnyi palackot, és egyszerre viszi őket vissza. Az emberek több mint felének nehézséget jelent a palackok szállítása: 10%-nak komoly nehézséget, további 43%-nak pedig valamennyire problémás az összegyűjtött csomagolások eljuttatása a gyűjtőhelyekre. A fővárosiak csaknem felének valamennyire nehézséget okoz a szállítás. A megyeszékhelyen élők felének és a községben élők 46%-ának szintén okoz kisebb nehézségeket. A kisebb városokban élők több mint felének egyáltalán nem okoz problémát a palackok elszállítása a gyűjtőpontokra.

Adatfelvételünk időpontjában már a válaszadók 41%-a ki is próbálta a gépi palackgyűjtőket, a kipróbálók közel kétharmada szerint nagyon egyszerű a visszaváltó automaták használata (61%), további 35% szerint pedig bár elsőre nehézkes volt a használat, de könnyen tanulható. Csak kevesek szerint volt nagyon nehéz vagy bonyolult a gépek használata.

A palackok visszaváltása során nehézségek azonban így is akadtak. A kipróbálók nagyobb része tapasztalt valamilyen nehézséget: legnagyobb arányban, 34%-ánál az automata nem ismerte fel a palackot, 31% szerint pedig túl kevés visszaváltó automata érhető el. A palackok felismerési problémája a kisebb településeken élők körében fordult elő legnagyobb arányban, illetve a fővárosiaknál.

A tanulási folyamat elején járunk

Összességében elmondható, hogy a visszaváltási rendszert az emberek hasznosnak tartják, és a visszajelzések alapján népszerű lesz a használata a mindennapokban. A betétdíj várhatóan azok számára is motiváló lesz, akik egyébként nem elkötelezett környezetvédők. Az új rendszer kialakítása egy hosszabb folyamat, amely még csak most kezdődik el igazán, és a magasabb arányú használat érdekében mind üzleti, mind lakossági szinten változások szükségesek.

A háztartásoknak ki kell alakítaniuk azokat a tárolási és szállítási gyakorlatokat, amelyek számukra a legegyszerűbbé teszik a visszaváltási folyamatot (ez jelenleg a válaszadók csaknem harmadának problémát jelent), üzleti oldalról pedig biztosítani szükséges a rendszer zökkenőmentes működését, valamint bővíteni szükséges az automaták elérhetőségét, kiemelten a kisebb településeken és Budapesten a nagyobb arányú használat érdekében. 

Forrás: Trade magazin