Ellátási területek
A kiszállító nagykerek kénytelenek sokkal rugalmasabb megközelítést alkalmazni a partnerkör kialakításánál. A túra- és költségoptimalizáció miatt a nagykereskedők bizonyos területekről visszavonulnak, így maradhatnak ellátatlan területek.
A nagykereskedelmi tevékenységet kisebb körzetekre osztják fel, de azon belül sokkal szélesebb kört szólítanak meg. Bővítik a termékkört (friss, hűtött, fagyasztott, büféáru, mentes, speciális, ruházat, műszaki cikk, ajándék, irodaszer stb.), a partnerkört (kisker, HoReCa, iroda, közület, iskola, sportklub, vállalkozások, magánszemély stb.) és a szolgáltatáskört (időszak, begyűjtés stb.). A végtelenségig optimalizált túrák a kiszállítás mellett begyűjtést (pl. kézműves, kistermelői termékek összehangolása, használt olaj stb.) is felvállalhatnak, ami végül még a fenntarthatóságot is szolgálja. A rugalmasabb túraútvonal tervezés, akár hetente, sőt naponta más célpontokra optimalizálva, a legfejlettebb navigációs és adattechnológiával üzemanyag-megtakarítást, útidő-rövidülést eredményezhet. Árrésre optimalizálva csak oda szállít és azt, ami akkor épp megéri.
A folyamatokat segíti a rövidebb ellátási láncok terjedése, több helyi, kis régiós termék preferálása, a környék termékeinek boltokba vagy azonnal a fogyasztókhoz kerülése minél gyorsabban.
Becsatornázva
A digitalizáció elengedhetetlen, a rendelés, nyomon követés, dokumentáció, fizetés egyre inkább elektronikusan, legfejlettebb technikák segítségével, változatos fizetési módok lehetővé tételével történik. De megerősödhet újra a készpénz, az azonnali vagy előrefizetés.
Vegyes vevőkör mellett elterjedhetnek a hibrid kiszállítási módok, kerékpáros, elektromos járműves alternatívák egészen a drónokig.
A nagykereknek, ellátási központoknak is nyitni kell, nemcsak a kiszállítás területén, hanem az áruátvételi lehetőségek szélesítésében: aki érte jön, akár talicskával, kerékpárral, traktorral, éjjel vagy nappal, az is át tudja venni az összekészített árut.
Ellátási fennakadások, hiányok kezelése és a rugalmas kiszolgálás miatt is fontos a napra kész kommunikáció. Telefon mellett az SMS, Messenger, Viber, Whatsup, Facebook stb. vagy épp a navigációs rendszerek kínálta kommunikációs lehetőségek, sokféle platform rugalmas, hatékony használata ajánlott. Közösségépítés, csoportok fenntartása interaktív információáramlást és gyors aktivációt jelenthet, pl. áramszünet, leolvadó hűtők esetén is gyors kiárusítást. Ugyanígy akciók, elfekvő készletek kipörgetése, gyorsabb forgási sebességgel érhető el. A hiányok, ellátási nehézségek miatt kisebb háttérkészletek kezelése rugalmasabb beszerzési szokásokat feltételez, több alternatívával, helyettesítő megoldással kell foglalkozni. Más értelmet fog nyerni a készlet erejéig, amíg a készlet tart, szó szerint értve.
Az erőforrások hatékony kezelése kulcsfontosságú. A humán és automatizált megoldások, részmunkaidő, távmunka, robotmunka kombinációja új távlatokat nyithat. A sötét raktárak, kiürült boltok hasznosítása a COVID óta már bevált gyakorlat. Most a saját energiaforrások, a szél, nap, thermo, kályha, a szigetelés, a hulladékhasznosítás, körforgásos rendszer bevezetése kicsiben is megtérülővé válhat.
Saját márka és társai
A lefele váltás, olcsóbb cikkek keresése miatt a nagykereknek is saját márkás vagy kizárólagos termékkört érdemes építeni, amivel a viszonteladó partnereiket is segítik a piacon maradásban. Ugyanakkor a nagykereskedők ellátási köréből sokan kiesnek. Vendéglátóhelyek, hús- és hentesáruboltok, zöldségesek, cukrászdák zárnak be véglegesen, a pótlásukra az ellátási területet érdemes újrapásztázni.
A trendek bizonyos bolttípusoknak és termékkategóriáknak kedveznek, másokat hátrányosan érintenek. A nagykereskedők vevői, a kisboltok erőssége a közelség – munkahelyhez, otthonhoz, iskolához, tömegközlekedési csomópontokhoz. A gyalog megközelíthetőség és a hosszabb nyitvatartás, a tömegközlekedők megszólítása üzleti lehetőség lehet. Ezeknek a célcsoportoknak speciális választékkal, gyorsan fogyasztható, nagy hozzáadott értékű cikkekkel lehet „kedveskedni”. A friss pékáru, tejtermék, gyümölcs, snackek, a büfétermékek, szendvicsek, wrappek, saláták, sushik, préselt levek, növényi élelmiszerek is vonzók számukra.
Üzleti lehetőséget, túlélési stratégiát kínálhat a nagykereskedőknek és partnereiknek az új igények választékba emelése, a tapasztalatok megosztása, az együttműködési háló szorosabbra fonása, üzletipartner-csoportok, információáramlás működtetése, így az ellátás mellett tudásközponttá válás, amibe a termékektől a praktikumon keresztül a pénzügyi megoldásokon át nagyon sok minden belefér.
Lehetőség a közös fellépésre, a vásárlók megtalálására, az úton levők megszólítására például a navigációs rendszerekkel (Waze, Maps, útvonalterv stb.) való együttműködés, akár mobilmarketinggel kombinálva. A rendelési és átvételi módok megújítása, a hibrid formációk kiaknázása is új utakat mutat.
Észak-Amerikában legkedveltebb a BOPIS, amikor online rendel, személyesen veszi át, de ha már ott van, még vesz pár dolgot, módszer. Erre is fel lehet készülni a végfogyasztók, de viszonteladók esetében is. Egy kutatás szerint a BOPIS-t választó fogyasztók 47%-a azt állítja, hogy ha már a boltban vannak, további termékeket is szívesen vásárolnak. Ezért az átvevő pontokra impulz termékek kihelyezését javasolják.
Nagykerek, disztribútorok, importőrök
A Trade magazin partnerei közül az alábbiakban néhány nagykereskedő, disztribútor, importőr foglalja össze az idei év eddig látható, számára fontos történéseit, összehasonlítva a megelőző évvel. Noha az idei év legnagyobb szezonja még hátra van, egy előzetes értékelésre kértük őket. Ehhez pedig mutatjuk a szokásos formában a 2020. és 2021. évi eredményeiket. Jövőre majd már az idei tényszámokkal fog bővülni a sor, és kíváncsian várjuk a 2023. évről elmondható terv-tény összefüggéseket.
Új termékkategória, új brand a Chef Marketnél
A 2020-as év nehézségei után a 2021–2022-es időszak az újragondolásról, a növekedésről és az innovációról szólt a Chef Market életében.
– Folyamatos beruházásokkal olyan raktári, logisztikai és online fejlesztéseket hajtunk végre, melyek mind ahhoz járulnak hozzá, hogy a szolgáltatásaink napról napra megkönnyítsék partnereink munkáját – mondja el dr. Andrejszki Richárd, a cég vezérigazgatója.
Az egyik legkiemelkedőbb projektjük idén ért révbe: egy 500 kw-os napelemparkot létesítettek közel 8000 m²-en, miközben raktáruk egy nagy részét újraszigetelték, és az összes világítótestet LED-fényforrásra cserélték. Mindezek a fejlesztések hozzájárulnak ahhoz, hogy csökkentsék a cég ökológiai lábnyomát.
A 2020-ban elindított termékportfólió-bővítési projekt eredményei is megmutatkoznak: egyre több étteremben találkozhatnak a vendégek hazai és külföldi pincészetekből származó organikus, biodinamikus, natúr borokkal és pezsgőkkel. Az italüzletáguk fejlődésének egyik kulcsmomentuma, hogy a cég maga is igyekszik a lakosságot edukálni, valamint egyre észrevehetőbb a piacon Mitiszol? almárkájuk jelenléte is, amely az organikus alkoholos italok lakossági brandjeként definiálható. 2021-ben első alkalommal vettek részt a Budapest Borfesztiválon, ahol óriási sikert aratott a Mitiszol? by Chef Market standjuk.
– Az innovációk és a partnereink iránti elkötelezettség vitt minket előre eddig is, ezért a következő évben is ezt az utat kívánjuk járni. Mindent megteszünk azért, hogy a Chef Market a magyar vendéglátás támogatója maradjon, és partnereink azt érezzék, hogy mindenben számíthatnak ránk – hangsúlyozza dr. Andrejszki Richárd.
Vevőkör: HoReCa
Területi lefedettség: egész Magyarország
Főbb forgalmazott kategóriák: tejtermék, hús, zöldség-gyümölcs, organikus bor és pezsgő, szárazáru és non-food termékek
Legfontosabb saját/forgalmazott márkák: MITISZOL?
Bruttó forgalom, 2020.: 7,5 mrd HUF
Bruttó forgalom, 2021.: 8,5 mrd HUF
Honlap: www.chefmarket.hu